Málta
2019.
augusztus 7-14.
Előkészületek
Málta régi, nagy álmom
volt, ezért nagyon örültem, amikor 2018 októberében nagyon kedvező áru
repülőjegyet találtam. Aztán kicsit
megijedtem, amikor a szállásajánlatokat néztem, és az első egy egymilliós
ajánlat volt. Mivel ekkor már lefoglaltam (és ezzel együtt ki is fizettem) a
repülőjegyet, féltem, hogy kútba esik az egész nyaralás, ha tényleg ennyire
drágák a szállások. Szerencsére azért olcsóbb is akadt, Málta bulinegyedében,
St. Julian’s-ben, egész pontosan Paceville-ben, a parthoz nagyon közel találtam
egy szállodát, reggelivel együtt sem volt drága. Az útikönyv már évek óta
megvan, így könnyű volt kiválasztani azokat a programokat, helyszíneket, amit
semmiképpen sem akartunk kihagyni. Mivel tudtuk, hogy nagyon meleg lesz, eleve
nem terveztünk hosszú, órákig tartó városnézéseket, inkább a strandolás volt a
fő cél, persze a legfontosabb kulturális látnivalók megtekintése mellett. Mivel
Málta elég kis területen fekszik, úgy tűnt, ezúttal az összes világörökségi
helyszínt meg tudjuk nézni. Azt olvastuk, hogy a közlekedés nem túl bonyolult,
egyedül buszok járnak, azok viszont mindenhová és elég gyakran, ráadásul az
egyheti bérlet 21 euróba kerül, ezzel korlátlanul lehet utazni az egész
országban, (sőt még Gozón is).
Málta egyébként 400.000
fős lakosságával Európa legsűrűbben lakott országa. A területe is nagyon kicsi,
a legnagyobb távolság a két partja között mindössze 27 km. Szicíliától kb. 90
km-re fekszik, de Afrika is csak 300 km-re van. Több szigetből áll, a legnagyobb
Málta, aztán Gozo, Comino és két lakatlan sziget: Cominotto és Filfla. A
szigetet hullámos felületű mészkőréteg borítja, Nincsenek hegységek, folyók,
tavak, valóban elég kopárnak tűnik. Gazdaságának nagy részét a turizmus adja, a
GDP 40 %-a innen származik, évente csaknem egymillió turista látogatja.
Fővárosa Valletta, amelyet a nagy ostrom (1565) után alapítottak, és 5 év alatt
teljesen fel is építették.
A történelme elég
változatos, már a neolitikus korban is lakott volt (ebből a korból származnak a
Tarxiené és a Ggantija-templomok), aztán meghódították a főníciaiak, a rómaiak,
Szicília, majd a muzulmánok. 1530-ban a Jeruzsálemi Szent János Lovagrend kapta
meg Máltát, 1798-ban Napóleon foglalta el, majd 2 év múlva jöttek a britek,
akik elzavarták a franciákat, és aztán itt is maradtak egészen 1979-ig. Egy
érdekesség: Málta ugyanazon a napon lett az Európai Unió tagja, mint
Magyarország: 2004. május 1-én. A máltai nyelv az arab, az olasz, a spanyol, az
angol és a francia nyelv keveréke.
Augusztus 7.
Szerdán délelőtt még
befejeztük a csomagolást, aztán a 12.37-es busszal elindultunk Kecskemétre. A
busz szokás szerint késett, így szó szerint futva értük el a vonatot, Timi
feltartotta a kalauzt (és ezzel a vonatot), amíg én megvettem a jegyet. Negyed
ötkor értünk Debrecenbe, 17.20-kor indult a reptéri busz (szerencsére most nem
kellett taxiznunk), gyorsan becsekkoltunk. Este hétkor kiírták, hogy egy órás
késéssel indulunk, végül 19.30 helyett 21 órakor szálltunk fel. 11-kor már meg
is érkeztünk, útközben láttuk Szicília partjain a kivilágított hajókat.
23.30-kor indult az X2-es busz, egyenesen St. Julian’s-be. Útközben megálltunk
egy étkezdénél, a sofőr leszállt, megkérdezte, kér-e valaki csirkét, végül csak
ő vett. Ahogy közeledtünk St. Julian’s-hez, egyre több fiatal szállt fel,
mindannyian bulizni indultak. A Ross nevű megállóba érkeztünk, tényleg nagyon
közel volt a szállodánk. Először egy egyágyas szobát adtak (valamit elírtak a
foglalásnál), aztán megkaptuk a mellette lévő kétágyast. Borzasztó meleg volt a
szobában, a légkondi nem működött, így elég nehezen aludtunk el.
Augusztus 8.
Reggel 8-kor keltünk,
megreggeliztünk, (elég kicsi a választék, de azért jól lehet lakni, és a lényeg
egyébként is a hideg narancslé!), aztán elindultunk sétálni. St. Julian’s
tulajdonképpen egybeépült Sliema-val, (az pedig Valletta-val), ennek egyik
városrésze Paceville, ahol lakunk. St. Julian’s egyébként egykor egyszerű
halászfalu volt, mára nagy forgalmú üdülőteleppé nőtte ki magát, rengeteg
étteremmel és bárral. Először egy yacht-kikötőt néztünk meg, a neve Portomaso,
óriási szállodakomplexum közepén áll. Aztán bevásároltunk egy óriási (és
légkondicionált!!) bevásárlóközpontban, (vettünk ásványvizet, barackot, egy könyvet
és egy térképet Máltáról, valamint egy átalakítót a konnektorhoz), majd
megkérdeztük, hol van a legközelebbi strand. Elindultunk a St.George’s Bay
irányába, de közben találtunk egy pici, csendes strandot, ahová inkább a
helyiek járnak, nem a turisták, mert nem homokos, hanem sziklás, de nekünk
tökéletesen megfelelt. Elég nagy volt a hullámzás, úsztunk egy jót, aztán lapos
sziklákon napoztunk. Egy kicsit száradtunk, aztán mégis megkerestük a homokos
strandot, (a homokot 2004-ben Jordániából hozták!!), ott is fürödtünk egyet,
persze magyarokkal is találkoztunk. Hazasétáltunk kb. 5 perc alatt, kicsit
sziesztáztunk, aztán fél 4-kor újra útnak indultunk, végigsétáltunk a
tengerparton Sliema-ig. Közben megnéztük a gyönyörű Spinola Bay-t, ahol végre
láttunk luzzu-kat, vagyis kék-sárgára festett halászcsónakokat. Aztán a Balluta
Bay következett, de a kettő között is végig strandok, bárhol le lehetett menni
a sziklákon a vízbe, lépcsők könnyítették a kimászást. Megvettük a hétnapos
bérletet, így már busszal jöttünk vissza a parton. Egy kínai étteremben
megvacsoráztunk, aztán busszal elmentünk a sliema-i komphoz, ahonnan gyönyörű
volt a kilátás Valletta-ra. Éppen ment le a nap, csodaszép képeket csináltunk.
Mivel hirtelen besötétedett (valahogy itt nincs átmenet a naplemente és a
teljes sötétség között), busszal hazamentünk. A Spinola Bay-ben éppen
szabadtéri koncert volt, egy blues-banda játszott, hát hallgattuk egy ideig.
Este fél 10-kor hazasétáltunk, közben vettünk vizet, paradicsomot a reggelihez
(semmilyen zöldséget sem adtak), és Timinek zöld csokit.
Augusztus 9.
Reggel 8-ig aludtunk
(éjjel borzasztó meleg volt, de kinyitottam az ablakot, így kicsit jobb lett).
Reggeli után átmentünk Sliema-ba, arra a strandra, amit tegnap kinéztünk.
Úsztunk, napoztunk, közben hallgattuk az ágyúlövéseket Valletta-ból. Délben
hazamentünk, lezuhanyoztunk (nem egyszerű itt zuhanyozni, alig van nyomás,
melegvizet meg egy hét alatt egyszer sem láttunk), kicsit sziesztáztunk, aztán
kettőkor visszamentünk Valletta-ba, ezúttal várost nézni. Valletta-t 1566-ban
alapították, rendkívül gazdag műemlékekben, különösen az úgynevezett
auberge-ek érdekesek, amelyek tulajdonképpen a lovagok langue-jainak
központjai (saját kápolnával, étkezővel, szállással) voltak. Ma már nem
mindegyik látogatható, néhányban múzeumot rendeztek be, néhányat viszont már
lebontottak. Gyönyörű a város, nekem nagyon tetszettek a mészkőből épült
házakon a sötétzöld zsalugáterek. Először végigjártuk a főutcát, megnéztük az
operaház romjait, amelyet a világháború után nem állítottak helyre, aztán az
Auberge de Provence gyönyörű épületét, amely ma a Régészeti Múzeumnak ad
otthont, majd kívülről a Szent János-társkatedrálist, majd egy tágas téren a
Nagymesterek palotájához érkeztünk. A palotát 1571-ben építették egy itt álló
apró ház átépítésével, egészen 1798-ig ez volt minden nagymesternek a székhelye.
Később ez lett a brit kormányzó rezidenciája, jelenleg pedig ez a parlament
épülete és a miniszterelnök irodája is itt található. Nem mentünk be a
múzeumba, de megnéztük a Neptun-udvart, ahonnan jól látszik az óratorony. Ezután
elmentünk a Manoel Színház épülete mellett, amely állítólag Európa harmadik
legrégebbi színháza. 1731-ben épült és mozgalmas történelme során volt
táncterem, mozi, menedékhely is. 1960-ban nyitották meg újra, a mennyezete 22
karátos arannyal van bevonva. Idegenvezetéssel meg lehet tekinteni, sajnos most
nem volt nyitva. Megnéztük viszont a karmelita és az anglikán templomot, majd vettünk
pastizzi-t (ez egy máltai specialitás, leveles tésztában különféle töltelék, a
leggyakoribb a sajtos, mi is ilyet és zöldborsósat vettünk, nagyon finom volt).
A karmelita templom óriási kupolája csak messziről látszik, ha előtte állunk,
akkor nem látszik. 1573-ban épült, majd a második világháború után kibővítették.
Nagyon egyszerű a berendezése, a kupola belülről látványosan ovális alakú, a
padló sakktábla-mintás, és van rajta egy óriási máltai kereszt is. Az anglikán
templom sokkal újabb, a 19. század közepén épült klasszicista stílusban. Tulajdonképpen
nem igazi katedrális, ugyanis az igazi katedrális (az egyházmegye központja)
Gibraltárban áll. A helyén eredetileg az Auberge d’Allemagne épülete állt.
Nagyon érdekes a belső tere, teljesen más, mint a karmelita templomé. Érdekesek
voltak a kézzel készült ülőpárnák, melyek a hívők ügyes kezét dicsérik. Mivel a
bejáratnál kaptunk egy magyar nyelvű ismertetőt, lépésről lépésre végignéztük a
templomot. Voltunk a La Salle-palotában is, ahol egy képzőművészeti kiállítást
néztünk meg, amelynek fő témája az újrahasznosítás volt. Nagyon érdekes
alkotásokat láttunk, mindkettőnk kedvence egy óriási mozaik volt, amely az
Azúr-ablakot ábrázolta. Bementünk egy dominikánus templomba is, ahol egy furcsa
pózban fekvő harcost láttunk, fél könyökére támaszkodva feküdt a
szarkofágjában. Ezután megnéztük az Alsó-Barakka-kertet, amely egy apró kis
park (itt végre láttunk egy kis zöldet a sok kő után), a közepén egy még apróbb
kápolnával. Megcsodáltuk a kilátást a Három Városra és a kikötőre és a
félsziget végén álló St. Elmo erődre. Még egy olyan emléktáblát is találtunk
itt, amely az 56-os forradalomra emlékeztet. Városnézés közben néhányszor
bemenekültünk egy-egy légkondicionált üzletbe a hőség elől. Ezután a főtéren
vettünk fagyit, meghallgattuk, ahogy egy komolyzenei zenekar próbál az esti
koncertre, (közben folyamatosan tűzijáték és ágyútűz), aztán úgy döntöttünk,
még átmegyünk a Három Város egyikébe, Vittoriosa-ba. 19.45-kor indult a busz,
így már sötétedéskor értünk oda. Talán így még hangulatosabb volt a város,
teljesen kihaltak voltak az utcák, mindenütt díszek (óriási zászlók, szobrok) a
házakon és az utak mentén, tisztára középkori hangulata volt. Szűk sikátorokon
keresztül végigsétáltunk a város végéig, elmentünk az Inkvizítorok palotája
előtt (ahol egy csapatnyi gyereknek magyarázott éppen az idegenvezető!), megcsodáltuk
a kilátást Valletta-ra, aztán visszamentünk a főtérre. Itt már voltak emberek,
egy zenekar játszott, egy kis kávézóban leült az asztalunkhoz egy francia és
egy török nő, mindketten angolt tanulnak itt egy tanfolyamon. Vittoriosa (más
néven Birgu) volt eredetileg az ide érkező lovagok központja (az akkori
fővárosba Mdinába nem mehettek, ott a máltai nemesség már megvetette a lábát),
itt telepedtek le, itt építették az első épületeiket. Tulajdonképpen nem is
város, hiszen egy alig 1 km hosszú, keskeny félszigeten fekszik, és alig 3000
fő lakja. A két másik város neve Senglea és Cospicula (mindkettőnek volt persze
más neve is, itt úgy látszik, ez a szokás). Ezek nem olyan jelentősek, mint
Vittoriosa, legfőbb nevezetességük a Valletta-ra nyíló gyönyörű kilátás. A
21.50-es busszal mentünk vissza a fővárosba, alig találtuk meg a buszmegállót,
nem onnan indult, ahová érkeztünk. Valletta-ból a 22.35-ös busszal mentünk
haza, vettünk ásványvizet az automatából (15 centért jéghideg vizet ad, lehet
választani, szénsavast kérünk-e), aztán alvás.
Augusztus 10.
Reggel már fél 7-kor
felébredtem, éjjel sokkal jobban aludtunk, nem volt olyan őrült meleg. 8-kor
reggel, aztán kiálltunk a buszmegállóba, és vártuk a buszt Cirkewwa-ba, a
komphoz. Jött is, de annyira tele volt, hogy meg sem állt, így nem tudtunk
felszállni. Attól féltem, hogy ez a következőkkel is így lesz, ezért, úgy
döntöttünk, átmegyünk az utca túloldalára, és inkább bemegyünk Vallettába,
hátha onnan könnyebb lesz. Egy gyorsjárat jött, más úton mentünk és nagyon
gyorsan beértünk. 9.50-kor indult a busz, nem St. Julian’s-en keresztül, még
szerencse, hogy volt ülőhelyünk, mert majdnem 2 órát utaztunk. Útközben
rengeteg mindent láttunk, meseszép falvakat, végre vidéki tájakat is Timi
kedvéért. (Mióta leszállt a gépünk, még nem hagytuk el Valletta
agglomerációját, ez egy nagy összefüggő város!) Láttuk Santa Verena-ban vízvezetéket
és a mosta-i katedrálist az óriási kupolájával. A vízvezetéket (amit mi
rómainak néztünk), valójában egy nagymester építtette a 17. század elején. Az
volt a feladata, hogy a vizet Mdinából a 15 km-re fekvő új fővárosba,
Valletta-ba vezesse. A mosta-i temlom kupolája 1863-ban, megépítésekor Európa
3. legnagyobb kupolája volt, a templomot sajnos belülről nem láttuk, csak a
buszból többször is. Elmentünk a St. Paul’s-öböl (állítólag itt szenvedett
hajótörést Szent Pál, ami után keresztény hitre térítette a máltaiakat) és a
Melliena-öböl mellett, megnéztük a Vörös-tornyot, (amelyet a 17. században
építettek a kalózok ellen, de a britek a második világháborúban jeladó
toronyként használták) és 11.40-kor megérkeztünk Cirkewwa-ba. Azonnal bementünk
a terminalba, kiderült, hogy nem kell jegyet venni, majd visszafelé. Klassz volt
az átkelés, végig kint voltunk a fedélzeten, de erős szél fújt , így nem volt
melegünk. Útközben láttuk Comino szigetét, a Kék-Lagúnát, sok hajó horgonyzott
az öbölben. Comino a Máltai-szigetcsoport legkisebb lakott szigete, mindössze 4
állandó lakosa van. Van itt egy pici falu, egy szálloda és egy használaton
kívüli temető. A Kék-lagúna legnagyobb vonzereje a gyönyörű színe, ahol
kitűnően lehet búvárkodni. Kb. 15 perc alatt átértünk Mgarr kikötőjébe,
Gozo-ra. A sziget sok tekintetben hasonlít Máltára (még a formája is a
térképen), de sokkal csendesebb, vidékiesebb, alig 30.000-en lakják. Itt pl.
sokkal több zöldet láttunk, mint a főszigeten. Várni kellett egy kicsit a buszra,
így sétáltunk a városban, Mgarr-ban, ami egy domboldalra épült. Ahhoz képest,
hogy csak egy kis halászfalu, két óriási katedrálist is láttunk, valamint van
egy ötcsillagos szállodája is. Pont a szálloda buszmegállójában vártunk, 13.24-kor
jött a busz, ezzel kb. 15 perc alatt Victoria-ban (azaz Rabatban) voltunk.
Elhatároztuk, hogy megnézzük a világörökségi helyszínt, a Ggantija-templomokat,
de a busz csak 14.05-kor indult, így néhány percet sétáltunk a fővárosban. A
nevét egyébként Viktória királynőről kapta, a gozóiak még ma is Rabatnak, azaz
elővárosnak hívják. Legfontosabb nevezetessége a citadella, melynek falai közé
(szükség esetén) egész Gozo lakossága is befér (kipróbálták!). Kívülről
megcsodáltunk sok templomot, az egész nyüzsgő várost, amelynek egyetlen vízszintes
utcája sem volt. Kettőkor busszal kimentünk a templomokhoz (rengeteg kis falun
száguldottunk keresztül), kb. fél 3-kor értünk oda. Modern, légkondicionált
bemutatóterem, kint viszont borzasztó meleg, sehol egy árnyék. A neve (Ggantija
vagyis gigászi) abból a legendából származik, miszerint a templomokat egy
óriásnő építette és a kőtömböket a fején hozta el. Valószínűleg tényleg így
volt, mert a kőtömbök némelyike eléri az 50 tonnát! A templomok egyébként i. e
3600-ból származnak. Egy kis boltban vettünk képeslapot, kaktuszlikört és helyi
lekvárokat, aztán a 15.30-as busszal visszaértünk Victoriába. A 15.50-es busszal
már úton is voltunk az Azúr-ablakhoz. Ez a monumentális mészkőboltozat Dwerja
tengerpartján látható, ill. volt látható 2017-ig, amikor egy óriási vihar a
tengerbe döntötte. Amikor odaértünk, kiderült, hogy 18 óra után a festa miatt
nem járnak majd a buszok, így átalakítottuk a terveket. Strandolásra itt már
nem maradt idő, csak lefényképeztük az ablak maradványait és a Belső-tengert
(ami egy tengervízzel töltött tó, amelyet a tengerrel csak egy vékony
sziklajárat köt össze), aztán a 16.53-assal visszamentünk a fővárosba, és
elbuszoztunk Xlendi-be, mert az útikönyv szerint ott nagyon szép a tengerpart.
Tényleg az volt, egy lakóházakkal és sziklákkal körbevett kis öbölben úsztunk,
Timi még sziklát is ugrott, nagyon bátor volt. A 20.09-es busszal, már sötétben
mentünk vissza Victoriába, óriási szerencsénkre éppen elértük a buszt a komphoz,
így a 21 órás komppal már indultunk is vissza Máltára. Gyönyörű volt a
kivilágított kikötő, a Kék-lagúnában is horgonyoztak még hajók, Málta fölött
pedig tűzijáték volt. Amikor kiszálltunk, megkérdeztem egy egyenruhást, mikor
indul busz St. Julian’s-be, azt válaszolta, hogy holnap. Aztán persze elnevette
magát! (Néhány másodpercig a szívinfarktus határán voltam.) Szerencsére
igazából néhány perc múlva indult, 21.50-kro és 22.40-re már haza is értünk.
Augusztus 11.
Olyan jót aludtunk,
hogy csak 8-kor keltünk, fél 9-kor reggeli, aztán elindultunk Mdinába. Először
bementünk Valletta-ba, (most először sikerült elöl ülni a buszon, igaz másfél
széken, de jól láttuk az utat!), aztán a Dinglibe induló busszal fél 11után
megérkeztünk Mdinába (csak 10.30-ig mehetnek be a buszok a belvárosba, ezért az
Il Rabat nevű megállóban szálltunk ki). Mdina-t Málta koronagyémántjának is
nevezik, eredetileg a rómaiak építették, Melita néven. A Mdina nevet (ami arabul
várost jelent) az arab hódítók adták neki, Rabat ekkor lett Mdina külvárosa.
Valletta felépülésével elvesztette főváros jellegét és Cittá Vecchia, vagyis
régi város lett a neve. Máig a máltai nemesek leszármazottai lakják, kb.
400-an, akik általában behúzódnak palotáikba, így a város másik mellékneve ’csendes
város”. Gyönyörű volt a fallal körülvett belváros, csupa régi ház, egyetlen
modern épület sincs, de az épületeket szépen felújították. Alig láttunk
üzletet, csak néhány étterem, kávézó és a sok gyönyörű palota és templom. Megnéztük
a katedrálist, amely egy 13. századi templom helyén épült az 1693. évi
földrengés után, csupán 5 év alatt. Hogy a katedrális méretéhez illő teret is
kialakítsanak, leromboltak néhány környékbeli házat is. Éppen mise volt, de
azért beengedtek bennünket. Mindent végigjártunk a városban, megcsodáltuk a
kilátást, vettünk képeslapot, Timinek csempét, aztán egy órakor visszamentünk
St. Julian’s-be. Bevásároltunk (sok üdítő, sajt, paradicsom, joghurt, kenyér),
aztán átöltöztünk és irány a strand. A hozzánk legközelebb lévő megállóból
közvetlen busz indult a Golden Bay-be, igaz végig álltunk, annyian voltak. Fél
4-kor megérkeztünk, óriási homokos strand, nagyon zsúfolt és elég piszkos volt
a víz, ezért beljebb mentünk úszni. Kicsit száradtunk, aztán busszal 1 megállót
visszamentünk (a buszsofőr nő mindenkire rászólt, hogy öltözzön fel rendesen!),
és a másik strandon is úsztunk egy nagyot. Ez volt a Gnajn Tuffiena Bay, amely
az útikönyv szerint (és szerintünk is) az egyik legszebb az egész szigeten. Itt
már sziklák is voltak, egy meredek lépcső vezetett le a strandhoz. Naplementéig
úsztunk, aztán a 20.36-os busszal (állva) hazamentünk. Feltöltöttük az
ásványvizes üveget az automatánál, aztán hajmosás és alvás.
Augusztus 12.
Elég későn keltünk,
ezért csak 10-kor indultunk, megint Valletta irányába. Onnan Paolába
buszoztunk, a Hypogeum nevű föld alatti templomokat akartuk megnézni, de
kiderült, hogy leghamarabb októberre van jegy. (Egyébként is 35 euro a belépő
egy főre, szóval valószínűleg úgysem mentünk volna be.) 1902-ben fedezték fel a
föld alatti templomokat, amikor egy ház alapjait ásták ki. Kiderült, hogy ez
egy 800 négyzetméteres, háromszintes templomkomplexum, amely i. e. 3000-ből
származik és a világörökség része. Inkább átsétáltunk a Tarxien-templomokhoz,
ez is Paolában van, de a város másik végén. Itt már normális volt a belépő,
szerencsére volt tető a romok fölött, így volt egy kis árnyék is. (Nemrég
fedték be a régészeti helyszínt egy óriási sátortetővel, jó ötlet volt.) Ezt
1915-ben fedezték fel, három fő templomból áll, kb. i. e. 3500-ból származik.
Érdekes, növényeket és állatokat ábrázoló faragásokat láttunk az óriási
kőtömbökön. Ezután továbbindultunk Marsaxlokk-ba, ebbe a tényleg festői
halászfaluba. Érdekes, hogy tulajdonképpen itt ért véget a hidegháború, hiszen
1989-ben egy itt horgonyzó hajón találkozott egymással Gorbacsov és Bush. Végigsétáltunk
a part mentén, megnéztük az éttermek kínálatát, aztán végül mindketten menüt
választottunk. Az előétel halleves és fokhagymás kenyér volt, főételként én
dorada nevű frissen fogott halat ettem (grillezve, zöldségekkel), Timi pedig
királyrákot. Sült krumpli, saláta és egy-egy pohár rozé ill. narancslé, mindez
összesen 10-10 euroért, úgy, hogy 1 méterre ültünk a tengertől! Ezután
átmentünk a szemben lévő strandra, úsztunk egyet a kristálytiszta vízben, aztán
kitaláltuk, hogy átmegyünk a St. Peter’s Pool-hoz, ami a Delimara-félsziget
túlsó végén volt. Kb. fél órát gyalogoltunk, aztán megláttuk!! Gyönyörű volt,
úsztunk, ugráltunk, a végén Timi még a legnagyobb meredekről is levetette
magát!! Mikor lement a nap a domb mögött, átöltöztünk, visszagyalogoltunk (egy
sokkal rövidebb úton), aztán feltöltöttük az üvegeket ásványvízzel az
automatánál és 9-kor visszamentünk Vallettába. A buszon nagyon hideg volt a
légkondi miatt, attól féltünk, hogy megfázunk. Amikor a fővárosba értünk,
jólesett a meleg, nem is indultunk rögtön haza, meghallottuk, hogy a
szökőkútnál egy utcazenész játszik, hát leültünk a kőre és hallgattuk. Ezután
még végigsétáltunk a főutcán, vettünk egy képeslapot és egy rajzot
Marsaxlokk-ról, aztán a 23.55-ös busszal hazamentünk, persze megint rengeteg
bulizó fiatallal együtt. Otthon hajmosás és alvás.
Augusztus 13.
Ma is későn keltünk,
megreggeliztünk, aztán kitaláltuk, hová menjünk. Fél 11 körül elindultunk
Valletta-ba, leszálltunk a Manoel-félszigetre vezető hídnál, besétáltunk a
félszigetre, a baloldalon volt a Duck”s Village, ahol kacsák, tyúkok és
gyöngytyúkok éltek színes házakban. Aztán bebuszoztunk Valletta-ba, megnéztük a
St. John társkatedrálist, 1581-ben épült, sokak szerint azért olyan dísztelen a
homlokzata, mert egy hadmérnök tervezte. 100 évvel később egy olasz építész
végezte a barokk stílusú átalakítást. 12 nagymester sírja található itt. Valóban
csupa barokk pompa, tiszta arany minden, a padlón síremlékek és egy
Caravaggio-kép. Caravaggio 1608-ban érkezett a szigetre, ahol két óriási képet
festett a katedrális számára, (a jelentősebb a Szent János lefejezése), majd
néhány hónap múlva börtönbe vetették. A katedrális megtekintése után a
Felső-Barakka-kertben sétáltunk, szép volt a kilátás a Három városra. Busszal
elmentünk egy benzinkúthoz a Manoel-hídhoz, megtöltöttük vízzel az üvegeket,
vettünk granitát (életmentően hideg volt!!). Aztán kibuszoztunk Siggiewi-be,
itt 40 percet kellett várni a buszra, addig fényképeztem. Nagyon aranyos
kisváros, kis sikátorok, tágas főtér, alig volt ember, éppen sziesztaidő volt. Legfontosabb
látnivalója az 1675-ben épült Szent Miklós-templom, amely az egyik legmagasabb
a szigeten. Ennek lépcsőjén ülve ettük meg a finom pastizzi-t. Fél ötkor indult
volna a busz Lapsi-ba, de késett egy kicsit. Néhány perces út után egy
szerpentinen ereszkedtünk le a partra, pár métert gyalogoltunk és már lent is
voltunk a kristálytiszta vizű strandon. Letettük a cuccunkat az árnyékba, és
már ugrottunk is be a vízbe. Rengeteget úsztunk, sziklákon másztunk, voltunk egy
barlangban is. Elég erős hullámok voltak a nyílt tengeren, de nem volt
veszélyes. Kb. 5 km lett volna a Kék Barlang, de nem úsztunk el addig. A
partról látszott a szemben álló Filfla sziget, amely ma már madárrezervátum,
számos sirály és viharmadár költőhelye. 7-kor kijöttünk a vízből, ettünk
barackot és pastizzi-t (előbbit az utcánkban lévő zöldségesnél, utóbbit Valletta-ban
a főtéren vettük). A 19.45-ös busszal visszamentünk Siggiewi-be, onnan
20.15-kor indult a busz a fővárosba. 20.50-kor érkeztünk meg és 9-kor már újra
buszon ültünk. Este 10-kor hazaértünk, hajmosás, alvás.
Augusztus 14.
Reggel megettük a
kaktuszt, amit előző nap vettünk, kijelentkeztünk, otthagytuk a bőröndöket a
recepción, aztán elhatároztuk, hogy ellenőrizzük, mennyi idő busszal a reptér.
Jól tettük, mert az X2-es busz 1 óra 20 perc alatt jutott el a reptérre! Amikor
kiszálltunk, megláttuk, hogy megy egy busz a Kék-barlanghoz, úgy döntöttünk, ez
se maradjon ki! Gyönyörű szerpentinen ereszkedtünk le a hegyoldalba. Megvettük
a jegyet és egy motorcsónakkal felfedeztük a barlangokat. Óriási hullámok
voltak, csak úgy dobálta a hajót! Kb. 25 perc volt az út, utána ettünk egy
partmenti étteremben nyulas spagettit, aztán visszamentünk a reptérre, onnan
pedig TD3-as busszal 15 perc (!) alatt haza. Vettünk innivalót és fagyit,
leültünk a Spinola-öbölben és megettük. Aztán ajándékokat vásároltunk (fügés
kekszet, teát, Papának szalámit), aztán kiültünk az öblünkbe (itt fürödtünk
első nap), néztük a hullámokat, aztán elhoztuk a bőröndöket a hotelből és a
19.50-essel kimentünk a reptérre. Kis késéssel felszálltunk, fél 1-kor
leszálltunk Debrecenben. A reptéri busz kicsit előbb indult, így bőven volt
időnk a fél hármas vonatig. 4.13-kor értünk Szolnokra, busszal átmentünk a buszállomásra, aztán az 5.25-ös busszal Csongrádra. Reggel nyolckor
megérkeztünk.
Aug. 8. St. Julian's, Sliema
Aug. 9. Valletta, Vittoriosa
Aug. 10. Gozo, Mgarr, Victoria, Dwejra, Xlendi
Aug. 11. Mdina, Gnajn Tuffiena
Aug. 12. Paola, Marsaxlokk, St. Peter's Pool
Aug. 13. Valletta, Siggiewi, Lapsi
Aug. 14. Kék-Barlang, St. Julian's
Aug. 15.
No comments:
Post a Comment