Skócia
2019. február 19-23.
Előkészületek:
Amikor kiderült, hogy februárban
ezúttal a szokottnál hosszabb lesz a síszünet, egyértelmű volt, hogy
kihasználjuk az időt egy utazásra. Az első ötlet Athén volt, Timi már régen
szeretne elmenni ide (Görögországban volt már, de csak a tengerparton), én is
szívesen elmentem volna, (1992-ben néhány órát töltöttünk ott még anyuval és
Andi unokatestvéremmel), a repülőjegy is olcsó lett volna, de végül úgy
döntöttünk, inkább majd olyankor megyünk, amikor fürödni is lehet a tengerben.
Így maradt egy másik régi álom, Skócia. Nagyon kedvező volt a repülőjegy
(kettőnknek oda-vissza 21.000,-), a szállás is jónak tűnt (közel a központhoz,
nagyon kedvező áru, kettőnknek négy éjszakára csak 28.000 forint, bár a
szobának nincs ablaka). Útikönyvben nem volt hiány, így kiválaszthattam, mit
akarunk megnézni. Gyorsan kiderült, nagyon kevés lesz az öt nap, a Felföld, Stirling,
Inverness, Loch Ness és a szigetek biztosan kimaradnak, majd legközelebb.
Megnéztem a világörökségi listát, úgy tűnt, a nagy része elérhető közelségben
van, és hát ott volt kedvenc sorozatom, az Uralkodónő központi figurája, Stuart
Mária, a hozzá köthető helyszíneket is felvettem a programba. Ezúttal nem
foglaltam le előre buszt vagy vonatot, nem túl nagyok a távolságok, gondoltam,
majd megoldjuk helyben. Pénzt sem kellett váltanunk, az öt évvel ezelőtti
londoni útról maradt még fontunk, egyébként is kártyával szándékoztunk fizetni.
Február 19.
Mindjárt az elején majdnem kútba
esett az egész út, Timi egész hétvégén és előző héten is beteg volt, hétfőn még
orvosnál voltunk, de szerencsére keddre rendbe jött, így a 12.52-es vonattal
elindultunk. 17.55-kor szállt fel a gép, kb. három óra az út, ottani idő
szerint 20.15-kor szálltunk le Glasgow-ban. A reptéren mindenütt a falakon óriási posztereken
gyönyörű képek ábrázolták Skócia legszebb részeit, az egyik helyen még
madárcsicsergést is bejátszottak, olyan volt, mintha egy erdőben sétáltunk
volna. Mindenütt padlószőnyeg, nem értettük, ez miért praktikus egy reptéren. Hosszas
útlevél-ellenőrzés és sorban állás után (megkérdezték, milyen szándékkal
jöttünk), szemerkélő esőben léptünk ki a reptér elé. Megtaláltuk a reptéri
buszt, kártyával lehetett fizetni a sofőrnél, megvettük oda-vissza a jegyet, hogy
ezzel már később ne legyen gond. (A neten talált információkkal ellentétben 9.5
helyett 14 font-ba került fejenként.) 21 órakor indult a busz, pontosan 25
perces út után szálltunk le a Buchanan buszállomáson. Innen csak néhány
háztömbnyire állt a szállodánk, a Hill Street-en. Útközben bevásároltunk, aztán
bejelentkeztünk a szállodába. Nagyon modern épület, a fehér és narancssárga
színek dominálnak. A bejelentkezéskor nem kellett odaadni az igazolványainkat,
ez kicsit furcsa volt. Kiderült, úgy oldják meg, hogy ilyen olcsó legyen a
szoba, hogy minden extráért fizetni kell, (pl. nincs ingyen wifi), de nekünk ez így tökéletesen megfelelt, akinek
meg szüksége van valamire, fizethet érte. A szobánk is nagyon modern és tiszta,
de nagyon kicsi, szinte semmilyen bútor, csak egy nagy (és nagyon kényelmes)
ágy, egy tükör, néhány fogas és kész. A fürdőszoba is nagyon apró, de nagyon
praktikus. Tényleg nem volt ablak, ez kicsit szokatlan (bár tudtuk előre),
viszont nem terveztünk sok időt itt tölteni, este, mire hazajövünk, már úgyis
mindig sötét lesz. Éppen elhelyezkedtünk, kipakoltunk (már amennyire lehetett,
mert szekrény sem volt), amikor megszólalt a tűzjelző. Gyorsan felkaptam az
iratokat, kabát, cipő és már rohantunk is le a lépcsőn. A földszinten kiderült,
hogy csak téves riasztás volt, felfelé már mindenki nevetgélve ment, legalább
összehozta kicsit a társaságot a dolog, beszélgettünk a többi vendéggel, úgy
tűnt, főleg fiatalokkal van tele a hotel. A szobában ettünk pár falatot, aztán
lefeküdtünk.
Február 20.
Reggel fél 8-ig aludtunk, aztán
megreggeliztünk és elindultunk a városba. Esett az eső, ezért úgy döntöttünk,
inkább vonatra ülünk és elutazunk Linlithgow-ba. Lesétáltunk a Queen Street Station-re, (éppen
renoválták), és a 9.26-os edinburgh-i vonattal elindultunk. Glasgow külvárosa
és környező települések nem voltak túl érdekesek, de aztán már egész szép
tájakon haladtunk át. Pontosan érkeztünk Linlithgow-ba, először megcsodáltuk az
állomást, gyerekeknek kialakított játszósarok, könyvespolc, ahonnan ingyen el
lehet hozni egy könyvet, vidám falfestmények. Végigsétáltunk a főutcán, szép
régi házakat láttunk (favázasakat is!), és néhány perc múlva már a városháza
előtt álltunk. Mögötte már látszott a vár és a St. Michael székesegyház, az oda
vezető úton, a kőfalon minden skót uralkodó neve fel volt tűntetve egy-egy
táblán. Meséltem Timinek Máriáról, a szüleiről és a fiáról, Jakabról, aki végül
Anglia királya lett. Először a templomba
mentünk be, gyönyörű, színes üvegablakokat láttunk, és legnagyobb döbbenetünkre
magyar nyelvű prospektust kaptunk egy nagyon kedves úrtól. Ebben a 1242-ben
felavatott templomban keresztelték Stuart Máriát, később faraktárnak
használták, majd az edinburgh-i járvány alatt az egyetem itt tartotta az óráit.
Cromwell lóistállónak használta, az ő katonáira emlékeztetnek a főhajó falában
lévő golyónyomok. Érdekes volt, hogy az orgona lent volt a főhajóban, a templom
körül pedig egy kisebb sírkertet láttunk. Ez a legnagyobb skót templom, mely
túlélte a reformációt, eredetileg egy kőkorona volt a tetején, de 1964-ben egy hegyes
alumíniumkorona került a toronyra, mely Jézus töviskoronáját szimbolizálja, ez azóta
is megosztja a közvéleményt. (Tényleg elég különleges látvány.) Ezután
megnéztük a 15. században épült palotát, ami tulajdonképpen egy rom, és főleg
azért érdekes, mert itt született Stuart Maria 1542-ben. A vár egy kis bájos tó,
a Linlithgow Loch partján állt, még pici vitorlásokat is láttunk. Körbesétáltunk,
de a várba nem mentünk be, úgy tűnt, mivel csak a puszta falak állnak, sokkal
többet bent sem látnánk. Azért lefényképeztük az udvaron álló szökőkutat, mely
1538-ban került ide. Mivel idefelé jövet útközben a vonat érintett egy Falkirk
nevű állomást, átgondoltam, talán érdemes lenne most megnézni a híres
Falkirk-kereket, hiszen hazafelé útba esik. Úgy döntöttünk, inkább busszal
megyünk, egy aranyos bácsi segített a megállóban, szerencsére néhány perc múlva
indult is a 38-as busz, a bácsi is ezzel utazott, ő szólt, hol kell leszállnunk.
Falkirk főutcáján gyorsan megtaláltuk a másik buszt, (6-os számmal) ezzel
mentünk ki a kerékhez, közben végigutaztunk a városon, nem is gondoltam, hogy
ilyen nagy. Már a buszsofőr is figyelmeztetett bennünket, (és előtte a neten is
olvastam), hogy a kerék csak nyáron működik, de azért is megnéztük. A
megállótól néhány száz métert kellett sétálnunk, és már láttuk is a felső
csatornát (ez pilléreken áll), és aztán a kereket is. Ez volt a világon az
első, hajókat is átemelő lift, amely 2003-ban készült el. Két, különböző magasságban
lévő csatornát köt össze, a 35 méteres szintkülönbséget az óriási kerék hidalja
át, mely a magasba emeli a hajókat, méghozzá úgy, hogy a hajók 1,3 millió liter
vízzel teli óriásvödrökbe úsznak be, a kapu becsukódik, és a kerék forgatásával
a hajót felviszik a következő szintre. Állítólag a kerék forgatásához mindössze
annyi energia kell, mint 10 csésze víz felforralásához! Sajnos, tényleg nem
működött, ennek ellenére a látogatóközpont nyitva volt, elég sokan is voltak.
Vettünk képeslapot, megnéztük a kávézó és az ajándékbolt kínálatát, aztán
visszasétáltunk a buszmegállóba. Éppen jött a busz, de egy ideig úgy tűnt, el
sem bírunk indulni. Aztán csak sikerült, mi persze az emeleten ültünk, félelmetes
látvány volt, ahogy a szűk utcákon fordultunk. Fél 2-re értünk vissza a
központba, sétáltunk egyet Falkirkben a sétálóutcán, vettünk szendvicset, aztán
a 14.20-as busszal visszaindultunk Glasgow-ba. Megint fent ültünk az emeleten,
út közben néha eleredt az eső. Nagyon szép tájakon jártunk, és többet is
láttunk, mint a vonatból, ráadásul megint kiderült, hogy a busz sokkal olcsóbb,
mint a vonat, elhatároztuk, hogy mindenhová busszal megyünk, még ha tovább is
tart egy kicsit. 15.40-kor értünk vissza Glasgow-ba, még sétáltunk egyet a
városban. Felmentünk a katedrálishoz, de sajnos már nem volt nyitva. Megnéztük
az egyetem épületeit, bementünk az egyetemi könyvesboltba, aztán vettünk
vacsorát (a Salesbury-ben pizzát, friss, forró sült csirkecombot és salátát),
aztán hazamentünk és megvacsoráztunk. 10-kor már aludtunk is.
Február 21.
Reggel 7-kor keltünk, ébredés
után megvettem a buszjegyet online Edinburgh-ba, kettőnknek csak 9,4 fontba
került (egyébként darabja 11 font!). Reggeli után elindultunk az állomásra,
kellemes idő volt, bár még kicsit sötét. Kiderült, hogy a buszunk Londonba
megy, emiatt alig találtuk meg (csak a végállomások vannak kiírva), még jó,
hogy emlékeztem, hogy a National Express busza volt, így annál a kocsiállásnál
vártunk. A mobilon mutattam meg a jegyet, hiszen nyílván sehol sem tudtuk
kinyomtatni, de minden tökéletesen működött. 8.40-kor indultunk, végig
autópályán mentünk, szép tájakon keresztül. Megállapítottuk, hogy itt nagyon
sűrű az úthálózat, szinte mindenhová autópálya vezet, rengeteg letérővel, így
minden várost gyorsan el lehet érni. Gondolom, azért a Felföldön már nem ez a
helyzet. 9.55-kor értünk Edinburgh-ba, az Elder Street-re, kiderült, ez a város
fő buszpályaudvara. Megkérdeztük, hogy jutunk el Roslin-ba, adtak egy térképet,
és lerajzolták, hová kell mennünk. A térkép alapján úgy tűnt, a
Waverley-vasútállomásról lehet szó, legalábbis azon a helyen volt a térképen a
berajzolt x. Néhány perces sétával oda is értünk, lementünk az állomásra, de
megállapítottuk, hogy az automata nem ad jegyet Roslin-ba, nincs is ilyen nevű
állomás. Megkérdeztük a pénztárban, ott megerősítették ezt, és közölték, hogy
busszal kell mennünk, a busz egy hídról indul, ami éppen az állomás fölött van
(ezért hittük azt, hogy az állomást jelölték x-szel, a térkép ugyanis nem volt
3D-s!). A 37-es buszt kellett keresnünk, először meg kellett tippelni, a híd
melyik oldaláról indul majd a busz, mert 2x3 sávos útról volt szó, és
természetesen sehol sem volt átjáró. Szerencsére jó oldalt választottunk (a
baloldali közlekedés néha azért még zavaró), megtaláltuk a kiírást, kiderült,
nem mindegyik busz jó nekünk, a b jelzésű ugyanis éppen Roslin előtt
elkanyarodik. Persze, pont egy ilyen jött, így tovább vártunk. Közben figyeltük
a többi buszt, érdekes volt, hogy úgy tűnt, éppen műszakváltás van, mert minden
busz ebben a megállóban váltott sofőrt. Az új kolléga addig a megállóban várt, majd
amikor megjött a megfelelő busz, eltette a pipáját a zsebébe (nyilván
elektromos volt), felszállt, beszélgetett néhány percig a leváltott kollégával,
aki aztán vette a kabátját és leszállt. Végre megjött a mi buszunk is, kértem
két napijegyet (addigra kimatekoztuk, hogy jobban megéri, hiszen csak 4 fontba
kerül, míg egy jegy 1,7). Ekkor jött a feketeleves: kiderült, egyáltalán nem
lehet kártyával fizetni (előző nap minden buszon így fizettünk), mondtam, nem
baj, volt nálunk készpénz is, egy 20 fontost lobogtattam. Ez sem volt jó, csak
pontosan kiszámolt fémpénzzel lehet fizetni, amit egyenként be kell dobálni egy
perselyszerű dobozba. A sofőr nem tud visszaadni. Megkérdeztem néhány utast, de
senki nem tudott váltani, így le kellett szállnunk. Nagyon mérges voltam, mert
ezzel veszítettünk egy értékes félórát. Bementünk a szemben lévő ajándékboltba,
1 fontért vettünk 3 képeslapot, és megkértük az eladó srácot, úgy adjon vissza,
hogy legyen elég aprónk. Végül a 11.14-es busszal indultunk el, végigmentünk a
városon, domboldalon fekvő kis falvakon, végül pontosan délben értünk Roslin-ba.
Néhány percnyi sétára volt a Rosslyn-kápolna, (a falu nevét másképp írják, mint
a kápolnáét), mellette modern látogatóközpont épült, interaktív kiállítással,
ajándékbolttal. 12.15-kor éppen indult egy idegenvezetés, egy bájos hölgy skót
akcentussal elmesélte a kápolna történetét. Ezután egy német nyelvű prospektus
segítségével végigjártuk a kápolnát, voltunk a kriptában, (állítólag itt
rejtették el a Szent Grált), megnéztük az érdekesebb faragványokat. A kápolnát
egyébként, melyet a 2003-as Da Vinci-kód tett híressé, 1446-ban avatták fel. A St.
Clair család építette, és nagyon különleges hely, különösen a
szabadkőművességhez és a templomos lovagrendhez fűződő kapcsolatai miatt. Olyan
észak-amerikai növényeket ábrázoló faragványokat is találunk itt, amelyek még jóval
1492 előtt készültek. A Tanonc oszlopa
arra a kőfaragó tanítványra emlékeztet, akit mestere féltékenységében megölt. (Tényleg
szebb az ő oszlopa, csavart faragás díszíti, míg a mesteré egészen egyszerű.) További
érdekesség, hogy a világ első klónozott báránya, Dolly innen néhány kilométerre
született. Megcsodáltuk az üvegablakokat, körbesétáltunk kint is, lefotóztuk a
támpilléreket, aztán visszaindultunk a buszhoz. Éppen jött a busz,
visszautaztunk Edinburgh-ba. Skócia fővárosát „Észak-Athén”-jának is nevezik, középkori
óvárosa (a György korabeli újvárossal együtt) a világörökség része. A Royal
Mile-hoz legközelebb eső buszmegállóban szálltunk le, gyönyörű napsütésben felsétáltunk
a várig, közben megnéztük a Tron Kirk-öt, amit ma már nem templomként, hanem kiállító-teremként
használnak, bementünk a St. Giles katedrálisba, melynek helyén már 854 óta áll
templom, és amelyet 1633-ban I. Károly nevezett ki székesegyháznak. Érdekes
volt, mennyi zászló díszítette a belső teret. A várba vezető úton kockaköves utcákat,
közöket láttunk, (amelyeket itt close-nak neveznek), meghallgattuk és
lefényképeztük az utcán játszó skótdudásokat. Rengeteg múzeum és kiállítás is
működik itt (whisky-múzeum, Camera Obscura,, írók múzeuma), de ezekre most nem
volt idő. A vár nagyon impozáns, egy hegy tetején áll a város közepén, szép a
kilátás. Ebben a várban adott életet 1566-ban Stuart Mária a jövendő VI. Jakab skót
királynak, aki I. Jakab néven Anglia uralkodója lett, de itt őrzik a
koronaékszereket és a Végzet kövét, amin a skót királyokat koronázták. Itt
található a Skóciai Szent Margitnak szentelt kápolna, amelyet I. Dávid
alapított a 12. században. Szent Margit egyébként magyar származású volt,
édesanyja Szent István királyunk lánya volt. Malcolm király második
feleségeként skót királynő lett, templomokat, apátságokat alapított. Három
nappal azután, hogy férje és legidősebb
fia elestek egy csatában, ő is meghalt. Mivel lánya I. Henrik angol király
felesége lett, ő minden angol király ősanyja. A várban lévő kiállításokat már
nem néztük meg, csak a külsővárig mentünk. Ezután átsétáltunk a Royal Mile
másik végén álló Holyroodhouse-palotáig, közben megnéztük John Knox házát, aki
a 16. századi skót reformáció vezéralakja volt, majd a skót parlament sok vitát
kiváltó épületét, amely 2004-ben nyílt meg, (tényleg nagyon modern és
különleges). Egészen közelről láttuk Artúr székét, amely tulajdonképpen egy
kialudt vulkán a város közepén, ha lett volna időnk, fel is mászunk rá. A palota,
amely a brit királyi család edinburgh-i lakhelye, már zárva volt, de egy kicsit
be tudtunk kukkantani a várudvarra. Egyébként I. Jakab uralkodása alatt épült,
legfőbb látnivalója Stuart Mária ágya. Ezután több busszal (ha már napijegyünk
volt) visszamentünk a központba, a turista információnál megkérdeztük, hogy jutunk
ki Leith-be. Pont szemből indult a 22-es busz, ezzel a Leith Walk-on
kibuszoztunk a tengerhez. Az Ocean Terminal nevű bevásárlóközpontban ki volt írva,
hogy a Britannia királyi jacht a 2. emeleten található, azt hittük, ez csak egy
vicc, de tényleg ott volt (legalábbis ott kellett jegyet venni a sétára a
hajón, majd kívül egy lépcsőn leereszkedni a hajóig.) Sajnos aznap már nem volt
nyitva, de azért csináltunk néhány fotót a hajóról. (Egyébként sem akartunk
felmenni a hajóra, de azt hittem, egy kikötői mólónál áll majd, és legalább kívülről
le lehet majd fotózni.) Egy srác elmagyarázta, hogy ha lejjebb megyünk, egy
teraszról még jobban rálátunk, meg is találtuk. A jachtot egyébként Glasgow-ban
építették 1953-ban, de már egy ideje Leith kikötőjében horgonyoz, amikor éppen
nem a királyi család szórakoztatását szolgálja. Úgy tűnt, itt a tengerhez
egyáltalán nem lehet közelebb menni, ezért busszal visszamentünk Leith
központjába, ahol hangulatos csatornák partján sétáltunk. Leith középkori
kikötője fontos szerepet játszott Edinburgh történelmében. Stuart Mária
édesanyja innen uralkodott lánya nevében, itt volt Cromwell támaszpontja is,
(de itt született Sean Connery is). A város a második világháború után
hanyatlásnak indult, lerobbant kerületté vált, ezt az időszakot mutatja be a
Trainspotting című könyv és az ebből készült film is. Mivel már nem volt időnk
kimenni South Queensferry-be, ahol megnézhettük volna a Forth két hídját, (melyek
közül az 1890-ben felavatott Forth Bridge nevű vasúti híd 2015 óta a
világörökség része), az esti séta után visszabuszoztunk a városba, Timi evett
egy McDonalds-ben, majd a 19.40-es busszal visszamentünk Glasgow-ba. A jegy 16.4
fontba került, a neten 20 fontért tudtam volna megvenni. Furcsa, hogy itt
online drágább a jegy, bár nem tudom elképzelni, hogy a reggeli 9 fontnál még
olcsóbban tudtam volna a buszon megvenni. 20.25-kor leszálltunk a Buchanan-en,
vettünk vacsorát Salesbury-ben, hazasétáltunk, megvacsoráztunk és éjfélkor
lefeküdtünk.
Február 22.
Reggel nagyon sokáig aludtunk,
(mivel nincs ablakunk, a napfény nem ébresztett fel bennünket, az órát pedig
nem állítottuk be), ezért csak a 10.50-es busszal indultunk Lanarkba. Előtte
óvatosságból váltottunk pénzt a buszállomáson lévő automatában, de kár volt,
mert itt persze lehetett kártyával fizetni. Délben értünk Lanarkba, gyalog
lesétáltunk New Lanarkba, a Clyde folyó völgyébe, ahol a 18. században
létrehozták ezt a lakótelepet, a világ első óvodájával. A felvilágosult gyáros,
David Dale 1785-ben alapította meg a falut, hogy a Clyde vizét felhasználva
pamutot állítson elő. Néhány évtizeddel később, 1820-ban, Robert Owen, a malom
igazgatója felismerte, hogy a jobb termelés elérésében a munka mellett a
kultúrának és az oktatásnak is nagy szerepe van, ő hozta létre a világ első
óvodáját, valamint iskolát alapított a 12 évesnél fiatalabb gyerekek számára. A
munkásoknak ingyenes orvosi ellátás is járt. Felsétáltunk a túraútvonalon a
vízesésig, a Falls of Clyde-ig, megnéztük az egyforma házakat, az
ajándékboltot, lélegzetelállító volt a kínálat gyapjúholmikból, de mi csak
képeslapot vettünk. Visszasétáltunk Lanarkba, a 15.05-ös busszal visszamentünk
Glasgow-ba. Leszálltunk az egyetemnél, megcéloztuk a Clyde folyót. Nem volt
igazán szép a partja, de nagyon híres az itteni hajógyártás. Egy időben a világ
hajóinak több mint a felét a Clyde folyón építették. A közelben található a
Glasgow Green, egy óriási park. A Trongate-en megnéztük a Tron Theatre-t, mely
egykor templom volt, de mára kortárs művészeti találkozóhellyé alakították át. Kezdett
sötétedni, egy kis vendéglőben (a falon régi fotók voltak, valószínűleg a tulaj
családjáról) vettünk fish and chips-et, egy kis téren megettük, aztán
vásároltunk a Primark-ban. (Mustársárga táska, hozzáillő kendővel, Timinek
Frida Kahlo-s póló és egy kord kötényruha.) Este fél 9-re értünk haza, zenét
hallgattunk, aztán fél 12-kor alvás.
Február 23.
Reggel 8-kor keltünk, kijelentkeztünk,
lesétáltunk a buszállomásra, de elég drága volt a csomagmegőrzés, ezért inkább
magunkkal vittük a táskákat. Úgy terveztük, egy múzeumban hagyjuk majd, amíg
megnézzük Glasgow-t. A város a Clyde folyó két partján terül el, 23 kilométerre
annak torkolatától. A hajóépítés virágoztatta fel a 19. sz. végén, ez volt
Nagy-Britannia második legnagyobb városa. A 70-es évek gazdasági válsága után
nagy lett a munkanélküliség, de a 1990-re Glasgow feltámadt hamvaiból és ebben
az évben elnyerte Európa kulturális fővárosa címet is. Először a modern
művészetek galériájába mentünk, sajnos itt nem volt csomagmegőrző, a kiállítás
érdekes volt, nagyon újszerű. Volt olyan terem, ahol teljesen sötét volt, csak
néhány műalkotás volt megvilágítva. A galéria 1996-ban nyílt meg, és ez
Nagy-Britannia második leglátogatottabb művészeti galériája a londoni Taté
Modern mögött. Ezután elsétáltunk a katedrálishoz, közben érdekes graffiti-ket
láttunk a házfalakon. A katedrálissal szemben a St. Mungo egyházművészeti múzeumban
kezdtünk, a 6 nagy világvallás jelent meg egy teremben. Itt végre letettük a
táskát, aztán átmentünk a katedrálisba. Közben megnéztük a város legrégebbi
lakóházát, mely a múzeummal szemben áll. A 12. században épült katedrális volt
az egyetlen középkori skót székesegyház, mely túlélte a reformációt. a pápa
1451-ben Rómával egyenrangú zarándokhellyé nyilvánította. Monumentális,
lenyűgözőek a színes üvegablakok, a tetőgerendái állítólag eredetiek. Úgy tűnt
ezt is inkább a turisták használják, nem a hívők, nyoma sem volt székeknek, a
főhajóban pedig egy kiállítást láttunk paravánokon. Ezután sétáltunk a
Necropolis-ban, amely a katedrális melletti dombon áll, és amelyet a párizsi
Pere Lachais temető mintájára terveztek. Visszamentünk a központba, a George
Square-re, amely a város központja, gyönyörű György és Viktória kori
épületekkel, köztük a City Chambers, a kereskedelmi kamara, monumentális
homlokzatával. 1888-ban épült a méltóságteljes épület. Ezután a tér alsó sarkán
felszálltunk a 100-as buszra, amivel kimentünk a Kelvingrove parkba. Sajnos a
sofőr nem tudott visszaadni, ezért 3 jegyet vettünk. Közben esni kezdett, de
mire végigjártuk a gyűjteményt, már el is állt. A Kelvingrove galéria
Nagy-Britannia leglátogatottabb múzeuma Londonon kívül. Most is rengetegen
voltak, családok százai nyüzsögtek a termekben, ahol az őrök egyáltalán nem
voltak szigorúak, mindent meg lehetett fogni, a gyerekek rohangáltak, elég nagy
volt a zaj. Láttunk 17. századi holland (Rembrandt), 19. századi francia
(Monet) képeket, de voltak helyi skót festők képei is. Megnéztük egy Da Vinci
rajzaiból készült kiállítást is, ez állítólag néhány hét múlva Magyarországon
is látható lesz. Egy külön teremben drámai megvilágításban láttuk Salvador
Dali: Keresztelő Szent János című képét, mely különös perspektívából, felülről
nézve ábrázolja a megfeszített Krisztust. A gyerekeket főleg a földszinti
csarnokban kiállított óriási dínó csontváza kötötte le, de több teremben
lehetett látni kitömött állatokat is. Ja, és mint minden brit múzeumban, itt is
ingyenes volt a belépés! Még lefényképeztük az egyetemet, aztán gyalog
visszaindultunk a városba. Közben vettünk ennivalót, ajándékba whisky-t. A
hatos reptéri busszal kimentünk a reptérre, 20.40-kor felszálltunk. Pesti idő
szerint fél 1-kor szálltunk le.
Február 24.
Hajnali ötig a reptéren voltunk,
Timi aludt, én olvastam, aztán a 6.13-as vonattal hazaindultunk … volna, de a
vonat késett fél órát, így Kiskunfélegyházát lekéstük a csatlakozást. Végül a
8.45-ös busszal jöttünk el Félegyházáról, 10 előtt értünk haza.
Február 19.
Glasgow Airport
Megérkeztünk a Buchanan-re
A szobánk
Február 20.
A szállodánk
Glasgow, úton az állomásra
Úton Linlithgow-ba
Az állomás
Linlithgow
Főtér, szemben a városháza, mellette a St. Michael tornya
A vár bejárata
St. Michael
A vár
A vár udvara a kúttal
Falkirk
Falkirk Wheel
Busszal Falkirk-be
Falkirk főtere
Busszal Glasgow-ba
Újra Glasgow
George Square
City Chambers
Egyetem
Glasgow Chatedral
Necropolis
Egyetemi könyvesbolt
Skócia első miniszterelnöke
Február 21.
Indulunk Edinburgh-ba
Indulunk Roslin-ba
Vissza Edinburgh-ba
Tron Kirk
Séta a Royal Mile-on
St. Gilges katedrális
Háttérben a vár
A vár kapuja
Háttérben az Artúr széke
A Holyroodhouse-palota
A skót parlament épülete
Indulunk Leith-be
Ocean Terminal
Leith
Edinburgh
Február 22.
Indulunk Lanarkba
Lanark
A völgyben New Lanark házai
Falls of Clyde
Lanark főtere
Glasgow
A Clyde folyó
Tron Theatre
Fish and chips
Február 23.
George Square
Modern művészetek galériája
St. Mungo egyháztörténeti múzeum
Glasgow Chatedral
Necropolis
Indulunk Kelvingrove-ba (bár nem ezzel a busszal)
Kelvingrove galéria
Háttérben az egyetem tornya
Vissza a központba
Úton a reptérre, alattunk a Clyde folyó
Glasgow Airport
Haggis kóstoló
No comments:
Post a Comment